Məzənnə Bürclər Hava Qəzet Bölmələr
Siyasət İqtisadiyyat Cəmiyyət Dünya Müharibə İdman Mədəniyyət Qəzet Digər
XOCALIDA SOVET REJİMİNƏ, KOLLEKTİVLƏŞMƏ ƏLEYHİNƏ MİLLİ-MÜQAVİMƏT HƏRƏKATI VƏ ÜSYANLAR (1920-1930-cu illər)

0

  •         Fəsildə, mənbələrə əsaslanaraq
    Qarabağda o cümlədən Xocalıda sovet rejiminə (1920), kolxoz quruculuğunun ilkin
    (1927-1929-cu illər) mərhələsində və ikinci (1930-1931-ci illər) dövründə yol
    veri­lən əyintilər, səhvlər, zorakılıqla qolçomaq­lara və ortabab kəndlilərə
    qarşı xalqımızın milli adət və ənənələrinə, dininə qarşı çevrilmiş kobud
    tədbirlər nəticəsində kəndli üsyanları, kütləvi müqavimət hərəkatı və qaçaq
    hərəkatının baş vermə səbəbləri, gedişi və nəticələri təhlil edilmişdir.

    Qarabağın kəndlərində
    1920-1930-cu illərdə baş verən sosial-siyasi proseslərin təhlili mühüm
    əhəmiyyət kəsb edir. Təqdim olunan mövzu bu günə qədər tam şəkildə tədqiqat
    predmeti olmamışdır. Ona görə də mövzunun araşdırıl­ması onun aktuallığına
    şübhə yeri qoymur. Kolxoz quruluşunda yol verilən əyin­tilər və səhvlər,
    zorakılıq və inzibatçılıq, qolçomaqlara, varlı və ortabab kəndlilərə qarşı çev­rilmiş
    kobud tədbirlər kəndlilərin sovet rejiminə qarşı kütləvi nara­zılığına –
    üsyanlara səbəb oldu. Bütün bu və ya digər önəmli məsə­­lələrin obyektiv
    tədqiqi müasir dövrdə böyük elmi və siyasi aktuallıq kəsb etməklə əhəmiyyətə
    malikdir. Ümummilli lider Heydər Əliyev 1996-cı il iyulun 24-də “Respublikada
    aqrar isla­ha­ların gedişi vəziy­yətinə və torpaq islahatı haqqında qanun
    layihəsinin müzakirəsinə” həsr olunmuş müşavirədə Vətənimizin 1920-1930-cu
    illər tarixinə düzgün siyasi qiymət vermiş və çıxışında göstər­mişdir ki,
    “1929-1930-cu illərdə kollektivləşmə proqramı oldu, kolxozlar yarandı, şəxsi
    mül­kiy­yətdən torpaqlar, kənd təsərrüfatı istehsal vasitələri alındı – bütün
    bunlar təzyiqlər, inzibati tədbirlərlə, insanların repres­siyası, məhkum olun­ması
    ilə baş verdi. Bu və ya digər əyin­tilər, səhvlər də təsadüfi deyildi. Çünki
    nəsildən-nəslə keçmiş torpaq mülk sahibinin idi. Onun torpağı, mülkü,
    mal-qarası var idi və bunları tutub əlindən alanda, əlbəttə ki, o, müqavimət
    gös­tərəcəkdi. Bu, təbii bir şeydir. Ancaq o vaxtkı rejimin nə qədər sərt
    olmasına bax­mayaraq, kollektiv­ləşdirmə prosesini bir-iki ilə aparmaq mümkün
    olmadı, nə qədər vaxt keçdi, qanlar töküldü, insanlar repressiya edildi” [35].

    Heydər Əliyevin sovet dövrü
    tarixinə bu cür obyektiv yanaş­ması XX əsrin 20-30-cu illər dövrünün yenidən
    təd­qiqinin aktual­lığını və zəruriliyini bir daha təsdiq etməklə yanaşı, həm
    də bu dövrə münasibətdə tərəddüd edən tarix­çilər üçün də bir nümunədir. Mövzu
    ilə yaxından tanış olduqda aydın olur ki, problemin kompleks şəkildə yenidən
    tədqiqinə müasir dövrdə böyük ehtiyac vardır. Azərbay­canda Yeni iqtisadi
    siyasət dövründə aqrar münasibətlər, kəndli koope­rasiyaları, kənddə sinfi
    mübarizə problemi, 30-cu illər repres­siyasının gedişində kəndin təsərrüfatı
    inkişaf etdirməyə qadir təşəb­büskar insanlardan məhrum edilməsi,
    kollektivləşmənin acı nəti­cələri və digər problemlərin yenidən tədqiqi elmi və
    siyasi aktuallıq kəsb edir.

    Azərbaycanın 1920-1930-cu
    illər tarixi həm sovetlər dönəmin­də, həm də müstəqillik dövründə tədqiq
    edilmişdir. Sovet dövründə mərkəzdə və respublika­larda SSRİ miqya­sında
    1920-1930-cu illərdə kənddə baş verənləri özündə əks etdirən çoxlu sayda
    əsərlər nəşr olunmuşdur. Sovet tarix­çilərindən Q.Vəzirov, İ.Reznikov,
    X.Əliyev, C.Quliyev, X.Əli­mir­­zəyev, L.Əsgərov, İ.Qurbanov, A.Qur­banov,
    İ.Qası­mov, A.Xəlilov, H.Bağırov, M.Axundov və başqa­ları­nın Azər­bay­canda
    kənd təsərrüfatının elliklə kollektiv­ləşdirilməsinə aid kitab və məqalələri
    nəşr olunmuşdur [36].

    Bundan başqa, tarixçilər
    20-30-cu illərin digər prob­lem­lərini də tədqiq etmişlər. Məsələn, C.Quliyev
    Azərbay­canda Kommunist Parti­yasının 20-ci illərdə həyata keçirilən milli
    siyasətinə, Z.Şıx­lin­ski, A.Qurbanov Azərbaycan kən­dində sovet quruculuğu
    məsələ­lə­rinə, D.Qüdrətov 20-30-cu illərdə kənddə sovxoz qu­ruculuğuna,
    B.Qurbanov, N.Qədi­rova (Osipova) 20-ci illərdə Azərbaycan kən­dinə hamilik
    köməyə, O.Əhmədov 20-ci illərdə su təsərrüfatının bərpa­sına, O.Rzaqu­liyev
    Sovet Azərbaycanında 1920-1937-ci illərdə mədəni quruculuğun burjua
    saxtalaşdırıcılarının tən­qi­dinə aid ayrıca kitablar həsr etmişlər [37].

    Bütün bunlarla yanaşı sovet
    hakimiyyəti illərindən tarix­çilər 20-30-cu illərə aid elmi-tədqiqat işləri
    aparmış, dis­sertasiyalar müdafiə etmişlər. Araşdırmalardan məlum olur ki,
    1920-1975-ci illərdə 20-30-cu illərə aid 15 doktor­luq, 96 nami­zədlik
    dissertasiyası müdafiə olunmuşdur ki, bu da Azərbaycan SSR tarixinin digər
    dövrlərinə nisbətən çoxdur. Bu onu göstərir ki, sovet dövründə tarixçilər ob­yektiv
    və subyektiv səbəblərdən 20-30-cu illərə daha çox diqqət vermişlər.

    C.İbrahimov, Z.İbrahimov,
    Y.Tokarjevski, İ.İsmayılov və b. tə­rə­findən Azər­baycan SSR-nin
    tarixşünaslığına aid bir sıra əsərlər yazılmışdır [38]. Azərbaycan tarixinin
    tarix­şünas­lığına aid yazılmış əsərlər sırasında Ə.Sumbat­zadə­nin XIX-XX əsr
    Azərbaycan tarix­şünaslığına aid 1987-ci ildə nəşr olunmuş kitabı öz həcminə
    görə diqqəti cəlb edir. Ümumi­likdə gördükdə, böyük zəhmət çəkil­məsinə baxma­yaraq,
    Ə.Sum­batzadənin bu əsəri Azərbaycan sovet dövrü tarixinə aid yazılmış
    əsərlərin əksəriyyətini deyil, bir hissə­sini əhatə edir və fikrimizcə, əsasən
    biblioqrafik xarakter daşıyır [39]. Ümu­milikdə sovet dönəmində yazılmış
    əsərlər nəzərdən keçirilərkən məlum olur ki, həmin əsərlər, dövrü birtərəfli
    araş­dırmış, mövcud durum obyektiv tədqiq olun­mamışdır. Onlar sovet
    cəmiyyətinin ideal bir quruluş olmasını, kol­lektivləşməni isə irəliyə doğru
    atılan bir addım kimi təqdim etmiş və bütün bunları faktlarla “sübut” etməyə
    çalışmışlar.

    Azərbaycan dövləti öz
    müstəqilliyini yenidən bərpa etdikdən sonra prob­lemin tarixşünaslığı
    C.Quliyev, X.İbra­himli, T.Qaffarov, M.Zülfüqarlı, Ş.Məm­mədova və başqa
    tarixçilər tərəfindən tədqiq olunmamışdır. Bu əsərlərdə dövrə və araşdırılan
    problemlərə, onun təfərrüatlarına müna­sibətdə müəyyən fərqlər olma­sına
    baxmayaraq, ümumən problemin tarixşünaslıq baxımından tədqiqi və təhlili sovet
    dövrü tarixçilərindən fərqli olaraq daha obyektiv, baş vermiş hadi­sələrə
    qərəzsiz mövqedən yanaşmaqla aparılmışdır [40].

    AMEA-nın müxbir üzvü Yaqub
    Mahmudov “Azər­bay­canın döv­lətçilik tarixinə ümumi bir baxış: Şimali Azərbay­canda
    kom­munist rejimi (1920-1991)” (BDU-nin Xəbərləri. Bakı, №1, 2002, s.72-86)
    adlı məqaləsində həmin dövrün nöqsanlarını tənqid etmiş ictimai-siyasi durumun
    obyektiv təhlilini aparmışdır.

    Mötəbər tarixi mənbələrə
    əsaslanaraq tarixçilərimizin aşkara çıxardığı faktlar sübut edir ki,
    Azərbaycanda nəinki kollektivləşmə illərində, həmçinin ondan sonrakı dövrdə də
    vəziyyət dözülməz olmuş, hətta ayrı-ayrı regionlarda kütləvi aclıq halları da
    baş vermişdir. Azərbaycanda sovet haki­miyyəti illərində baş vermiş kütləvi
    aclıq hallarının ayrıca tədqiqi hazırda böyük aktuallıq kəsb edir və
    tarixçilərin bu mövzuya xüsusi fikir verməsinə ciddi ehtiyac vardır və inanırıq
    ki, bu mövzuya müraciət ediləcəkdir.

    Məqsədimiz, Qarabağın o
    cümlədən Xocalının 1920-1930-cu illər tarixini əhatə edən kitablar,
    dissertasiyalar, məqalələr, tarixi sənədlər, arxiv sənədləri və digər mən­bələrə
    tənqidi yanaşmaqla bölgədə həyata keçirilən zorakı kollek­tivləşmə siyasəti,
    onun törətdiyi ağır nəticələr, kənd­liyə qarşı çevrilmiş kobud tədbirlər,
    kolxoz quruluşunda yol verilən əyintilər, kobud səhvlərin kəndli üsyanlarına
    səbəb olmasını açmaqla yanaşı, bu üsyanlarda keçmiş bəylər, qolçomaqlar, din
    xadimləri kəndlilər, şəhər əhalisi ilə yanaşı, partiya, komsomol fəallarının da
    iştirak etdiyini göstərməklə yanaşı, 1920-1930-cu illər Azərbaycan xalqına
    qarşı həyata keçirilmiş qanlı cinayətlərlə, 1918-ci il mart soyqırımı arasında
    oxşarlıq, varislik olduğunu, onun davamı olduğunu tədqiq və təhlil etməkdən ibarətdir.
    Təəssüflər olsun ki, sovetlər dönəmində Qarabağın 1920-1930-cu illər tarixi
    erməni müəlliflərinə “qismət” olmuşdur. Q.B.Abram­yan, Q.A.İonasiyan, Q.C.Ko­çar­yan,
    Ş.M.Mkırtıç­yan və digər­ləri tarixi­mizi tamamilə təhrif etmiş “Böyük Ermə­nistan”
    xülyasını əsas­lan­dırmağa çalış­mışlar. Yuxarıda adı­gedən “əsərlər”də
    kollektiv­ləş­mədən söz açılır, lakin xalq üsyanları kiçik bir dəstənin etirazı
    kimi təqdim olunur. Təqdim olunan mövzu N.Məmmədovun “Azərbay­canın DQMV-nin
    siyasi-iqtisadi və mədəni inkişafı (1920-1930)”. (Bakı, 2011), “Dağlıq
    Qarabağda may çevrilişi və milli müqavimət hərəkatı (1920-1922)”. (Bakı, 2001),
    “Dağlıq Qarabağın kənd təsər­rüfatı 1920-1940-cı illərdə”. (Bakı, 2003),
    “Azərbaycan SSR-in DQMV-də ictimai siyasi vəziy­yət, iqtisadi və mədəni inkişaf
    (1923-1991)”. (Bakı, 2008) və digər əsərlərində gerçəkliyi düzgün əks et­dirmiş,
    faktiki materiallarla zəngindir. Müəllif, kollektivləşmənin mahiy­­yətini,
    kəndlilərin kollektivləşməyə münasibətini, kol­lek­tiv­ləşdirmə həyata keçirilərkən
    dinə, milli adət və ənənə­ləri­mizə qarşı mübarizə ilə müşayiət olunmasını,
    yüzlərlə kənd­li­nin “qolçomaq və varlı kəndli” adı altında məhv edil­məsini,
    bölgədə kəndli üsyan­larının baş verməsi səbəblərini, kollektiv təsərrüfatların
    yaranması nəticələrini təhlil etmiş­dir. Müəllifin tədqiqat coğrafiyası yalnız
    Qarabağın bir hissəsini əhatə edir və milli-müqavimət hərəkatı geniş şərh edil­məmişdir.
    Ona görə də təqdim olunan mövzunun təhli­linə böyük ehtiyac var. Fəsil
    yazılarkən çoxsaylı mənbə­lərdən, sənəd və materiallardan arxiv sənədlərindən,
    mət­buat mate­riallarından istifadə edilmişdir.

    Bütövlükdə Qarabağda, o
    cümlədən Xocalıda 1920-ci il may çevrilişindən sonra sovet rejiminə qarşı
    müqavimət hərəkatı yara­nırdı. Xalq yeni quruluşa qarşı müxtəlif forma və
    vasitələrlə müqa­vimət göstərirdi. Müqavimət özünü müxtəlif formalarda –
    vergiləri verməməkdə, XI Ordu hissələrini ərzaq və başqa məh­sullarla təchiz
    etməməkdə, qaçaqçılıqda, sui-qəsd hadisələri törətməklə, itaətsiz­likdə,
    laqeydlikdə, ən əsası isə açıq silahlı çıxışlarla göstərirdi.

    Çox təəssüflər olsun ki,
    haqsız bolşevik rejiminə, işğala, terrora, repres­siyalara qarşı çevrilmiş
    Qarabağ üsyanı o cümlədən Xocalıda baş verən üsyan bəzi mənbələrində “qiyam”
    kimi göstərilməklə üsyançılar “qarətçi”, “quldur”, “qan­içən” kimi təqdim
    edilirdi. Gör­kəmli tarixçi Avqust Kariyer «Осудительная армянская история»
    (Тифлис, 1895)» adlı əsərində göstərir ki, erməni alimlərinin məlu­matlarına
    inanmaq avamlıqdır. Çünki bu məlumatların əksə­riyyəti uydurmadır [s.22].
    Üsyanın əsl mahiyyətini açmaq: Qarabağda, o cümlədən onun tərkib hissəsi olan
    Xocalıda Sovet hakimiyyətinin qurulmasının imperiyanın yenidən bərpa edilməsi
    prosesinin tərkib hissəsi olduğunu sübut etmək, AXC dövlət xadimlərinə divan
    tutul­ması, siyasi parti­yaların qadağan edilməsi, “şübhəli ünsür” adı altında
    mü­tərəqqi fikirli adamların və müxalifət qüvvələrin məhv edil­məsi, Azərbaycan
    burjuaziyasına və din xadimlərinə qarşı rep­ressiyaların başlanması, terrorun
    güclənməsi və sair səbəblərdən Qarabağda o cümlədən Xocalıda Sovet rejiminə
    qarşı üsyanın baş verdiyini, gedişi, məğlubiyyət səbəbləri və tarixi
    əhəmiyyətini fakt­lara və materiallara əsaslanaraq təhlil etmək günümüzün vacib
    məsə­lələ­rin­dəndir.

    1920-ci ildə bolşeviklər
    hakimiyyətə gəldikdən sonra köhnə nə varsa hamısını dağıtmağa, düşmən hesab
    etdikləri ziyalıları, din xadimlərini qırmağa, siyasi opponentlərini məhv
    etməyə, Azərbay­can Xalq Cümhuriy­­yətinin görkəmli nümayəndələrini, digər
    partiya və “siyasi qrup”ların rəhbər­lərini, Azərbaycan ordusunun xadim­lərini
    həbs etməyə başladılar. Onlara qarşı “qırmızı terror” tətbiq edilərək çoxu
    Nargin adasında güllələndi və Rusiyanın həbs düşər­gələrinə göndərildi. Bütün
    bunlar Azərbaycan İnqilab Komitəsindən xəbərsiz, əsas özəyi rus və ermənilərdən
    ibarət olan Az K(b)P MK, BK və XI Qırmızı ordunun Xüsusi şöbəsi tərəfindən
    edilirdi. ARPİİSS Arxivində saxlanılan sənədlərə istinadən deyə bilərik ki,
    1920-ci il ərzində Azərbaycan Xalq Cümhuriy­yətinin Nazirlər Kabinetinin keçmiş
    sədrləri F.X.Xoy­ski və N.Yusifbəyli, parlamentin sədr müa­vinləri H.Ağayev,
    C.Behbudov hökumət üzvləri X.Rəfibəyov, İ.Ziyadxanov, məşhur pedaqoq, alim
    F.Köçərli, professor Zimin və başqaları güllələndilər. Tədqiqatlardan məlum
    olur ki, 1921-ci ilə qədər ancaq müsəlman hərbçilərindən 12 general, 27
    polkovnik və polkovnik-leytenant, 46 kapitan, 266 nəfər hərbi işçilər o
    cümlədən S.Sül­keviç, İ.Usubov, Haşımbəyov, Şahzadələr – İmanulla Mirzə Qacar
    və Kazım Mirzə Qacar, Həmid bəy Qaytabaş, Həmid bəy Səlimov, Rüfət bəy
    Şıxlınski, İsgəndər bəy Seyfulin, A.Ziyadxanov və digər hərbçilər
    güllələndilər. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, 1920-ci ilin aprelin 28-dən –
    1921-ci ilin avqustunadək Azərbaycanda 48 min adam “qırmızı ter­ror”­un qurbanı
    olmuşdu [ARPİİSSA, f.1, s.74, i.120, v.108].

    Qarabağ üsyanının o cümlədən
    Xocalıda baş verən milli müqa­vimət hərə­katının başlanması səbəbləri – RDHA
    ARDA, ARPİİSSA, RFDA, «Очерки истории Коммунис­тический партии Грузии».
    (Tiflis, 1957); Rəsulzadə M.Ə. “Azərbaycan Cümhuriyyəti”. (Bakı, 1990); Veysəl
    bəy N. “1920-1921-ci illərdə Azərbaycanda müstə­qil­lik uğrunda mübarizə”; Nəri­manov
    N. «Избранные провидение, в трех томах. Том. II (1918-1921)». (Bakı, 1989);
    Solovyev N.İ. “Çev­rilişdən son­rakı iki ayda (may-iyun) Azərbaycanda bizim
    siyasətimiz”; Mahmudov Y., Şükürov K. “Qarabağ: real tarix, fakt­lar,
    sənədlər”. (Bakı, 2005); Ünüvar V. “İstiqlal həbimizdə bolşe­viklərlə 8 ay.
    1920-1921”.
    (İstanbul, 1948); Ататюрк M.K. «Из­бран­ные речи и выступления». (Москва,
    1996); «Великая Окт­ябрь­ская
    социалистическая революция и победа советского власть в Армении». (Ереван,
    1957); «Декреты Азревкома 1920-1921. сбр. док». (Bakı, 1989); «К истории
    образования НКАО Азерб. ССР 1918-1925. Док и мат. (Bakı, 1989); Нагорный Кара­бах в 1918-1923 гг.
    (Ереван, 1923) və digər
    mənbələrdə geniş təhlil edilmişdir. Yuxarıdakı mənbələrə əsaslanaraq Qarabağ
    üsya­nının o cümlədən Xocalıdakı milli müqavimət hərəkatının baş­lan­ması səbəb­lərini
    aşağıdakı qaydada ümu­miləşdirmək olar: Üsyanın başlıca səbəbi yeni haki­miyyətin
    siyasətindən ümumi narazılıq idi. Onun başlan­masına bilavasitə – təkanverən
    bolşeviklərin Azərbay­can hərbi his­sələrinin “sinfi baxımdan yad ünsürlərdən
    təmizlən­məsi” tədbiri oldu. Buna qarşı qəti narazılıq edən zabit və əsgərlər
    silaha əl atdılar; Azərbaycan xalqını başsız qoymaq məq­sədilə Azərbay­candakı
    müsəlman ziyalılar və burjuaziya həbs olunur və güllələnirdilər. Haki­miyyətin
    qeyri-azər­baycan­lıların əlində cəmləşdiyi Xocalıda bu proses xüsusi
    qəddarlıqla həyata keçirilir və əha­linin haqlı olaraq etirazına gətirib
    çıxarırdı; Bölgədə haki­miyyəti ələ keçirən mənsəb sahibləri – bolşevik və
    erməni emissarları azərbaycanlıları qarət və talan edir, onların var yoxlarını
    əllərindən alırdılar ki, bu da əhalinin yeni hakimiy­yətə qarşı narazılığına
    səbəb olurdu; Xocalının “Dövlət Məmurları” kəndlərdə qarətçi­liklə məşğul olur,
    kəndlilərin məhsul­larını, mal-qarasını müsadirə adı ilə zorla əllərindən
    alırdılar. Ərzaq sapalağı ilə kənd­lilərin vəziyyətini daha da ağırlaşdırmış və
    bütün bunlar isə onların narazılığını güc­ləndirmişdi; Siyasi parti­yaların –
    “əksinqilabçı, zəhmətkeş­lərin düşməni, istis­marçı” adı altında dam­ğalanması
    və fəa­liyyətlərinə qadağa qoyul­ması da üsyanlara gətirib çıxardı; Bölgədə
    terroru həyata keçirən Fövqəladə Komissiya “şübhəli ünsür” adı altında
    azərbaycanlı sahibkarlar, bəylər, tacirlər, varlılar, ziyalıları istintaqa cəlb
    edərək güllələyirdilər bu isə xalqın milli-müqavimətini yetişdirirdi; XI
    Qırmızı Ordunun erməni­lərdən və ruslardan ibarət Xüsusi Şöbəsinin özbaşı­nalığı
    xüsusilə dözülməz idi. Kimliyindən asılı olmayaraq bölgədə yaşayan
    azərbaycanlıların evlərində axtarışlar apa­rılır, əmlakları müsadirə edilir,
    ləyaqətləri tapdalanır, təhqir edilir bu isə münaqişələrə səbəb olurdu; Qırmızı
    Ordunun tim­salında mənfur siyasətlərinin “böyük qüvvəsi”ni duyan ermənilər
    bəhs edilən dövrdə Qarabağda o cümlədən onun bir hissəsi olan Xocalıda torpaq
    iddiası daha da genişlənmiş bölgədəki bütün azərbaycanlı kəndlər yandırılmış
    dinc əhali isə güllə-boran edil­mişdir. Qəzəb dalğası xalqın müqavimət
    hərəkatını yetirmişdi. Belə­liklə, bolşeviklər tərəfindən Xocalının
    “bolşevikləş­dirilməsi” siyasəti həm mahiyyət həm də üsul etibarilə
    istər-istəməz kütləvi narazılıq yaradan siyasət idi. Bu zəmində də 1920-ci il
    may çevrilişindən sonra bütöv­lükdə Qarabağda, o cümlədən Xocalıda sovet
    rejiminə qarşı müqavimət hərəkatı başlandı.

    Xocalı üsyanının gedişi,
    məğlubiyyəti və nəticələri haqda ARPİİSSA f.1-də, f.276-da, f.256, f.85-də
    Rusiya Dövlət Hərbi Arxivində fond 7940, s.2, i.80, v. 49-50-də saxlanılan sənədlərdə
    “bakinskiy raboçiy”, “Kommunist” qəzetlərində, “Krasniy Arxiv” jur­nalının
    səhifələrində geniş şərh edilmişdir.

    Qarabağda və onun bir hissəsi
    olan Xocalıda yeni yaradılmış erməni və ruslardan ibarət bolşevik hakimiy­yətinə,
    həm də erməni özbaşınalıqlarına, təcavüz­kar­lıqlarına qarşı xalqın milli
    azadlıq mü­ba­rizəsi başladı. 1920-ci ilin mayında Azərbaycan Milli Ordusunun
    əsas hissələri Qarabağ böl­gəsində yerləşdirildi. Əvvəlcə ərazi bü­tövlü­yümüzün
    qorun­ması uğrunda mübarizə məqsədilə, Dro, Nijde və Andranikin çirkin
    əməllərinin qarşısını almaq üçün bölgəyə daxil olan Milli Ordu hissələri,
    Qırmızı Ordu hissələrinin və yeni haki­miyyətin özbaşınalığına qarşı da biganə
    qalmadı. Azər­baycanın Milli Ordu hissələrinə polkov­nik Zeynalov başçılıq edirdi.
    Yeri gəlmişkən onu da qeyd edək ki, “Kommunist” qəzeti 22 may 1920-ci il 17-ci
    №-də yazırdı ki, Qarabağ üsyanına Zeynalov komandirlik etməsinə baxmayaraq
    orduda polkovnik Sofiyev, Pristav Kərimbəy Qalabə­yov, Yadigarov, həmidbəy və başqaları da rəhbər
    vəzifələr tutur­dular. Qara­bağ üsyanının hazır­lanması və müvəffəqiyyətlərində
    on­ların da xidmətləri olmuşdur. Azərbaycan xalqının çətin günündə onun dadına
    çatan Türk generalı nuru Paşa da
    öz dəstəsi ilə Qarabağ istiqamətində hərəkət etdi. 1920-ci il mayın axır­larında
    Qarabağın müx­təlif yerlərində Şəki, Tatar, Cavanşir, Ağdam süvari alayları,
    Bakı piyada alayı və Bakının 2 topçu diviziyası yerləşdirilmişdi [62]. Xalq,
    Milli Ordu hissələrini çox böyük sevinclə qarşıladı. Xocalıda nəzarət Milli
    Ordu hissələri və onun tərkibində vuruşan xalqın əlinə keçmişdi. Milli Ordu
    hissələrinin tərkibində 6 min döyüşçü var idi. 1920-ci il mayın 25-də nuru Paşanın dəstəsi Yevlaxdan
    Əsgərana, oradan da Şuşaya daxil oldu. Qeyd edək ki, Qarabağda üsyançılara
    polkovnik Həmid bəy başçılıq edirdi. ARPİİSSA-da saxlanılan sənədlərdən birində
    göstərilir ki, 1920-ci il mayın 29-da Qarabağda hakimiyyət üsyançıların əlinə
    keçdi. Qaryaginin Qocaəhmədli, Arış və Xatınbəyli kəndləri istisna olmaqla
    bütün qalan kəndlər üsyan­çıların əlinə keçmişdi... Belə bir şəraitdə Qaryagin
    İnqilab Komitə­sinin üzvləri 75 nəfərlik dəstələri ilə Qoc­əhmədlidə
    məskunlaşdılar. Onlar hadrut
    bolşevikləri ilə birləşdilər... lakin güclü xalq ordusu Qar­yagində
    inqilabçıların üzərində qələbə ilə nəticələndi [ARPİİSSA, f.276, s.2, i.84,
    v.57]. Arxiv sənədlərində daha sonra qeyd edilir ki, 20 nəfər fəal bolşevik
    həbs olunmalarına baxmayaraq, onlar həbsdən azad edildilər... Bu zaman, Njdenin
    quldur dəstəsi Edilli, Xır­man­cıq, Xankəndi, Quşçular, malıbəyli, Ağakənd və digər kəndlərə basqın edərək kəndləri
    çapıb taladılar... Üsyançılar həm də həmin erməni daşnak quldur dəstələrinə
    qarşı vuru­şurdular [ARPİİSSA, f. 256, s.16, i.129, v.57].

    Zeynalovun Milli Ordu
    hissələri ilə birləşən hər iki ordu his­sələri Qarabağı o cümlədən Xocalını XI
    Ordu hissələrindən və daş­nak ermənilərindən təmizlədilər [62, s.18]. Ərazinin
    daşnaklardan təmizlən­məsində yerli bəy­lər ­də fəal iştirak etdilər. Bəhs
    etdiyimiz dövrdə Cavanşir qəzasında İnqilab komitəsinin sədri Adil Sulta­novda
    azər­baycanlılardan ibarət hərbi hissələri ilə üsyançıların tərə­finə keçmişdi.
    XI Ordunun 2-ci süvari korpusunun 32-ci atıcı divi­ziyası güclü bom­bardmançı
    təyyarələrdən istifadə edərək iyunun 15-də Qara­bağda baş vermiş üsyanı
    yatırdı. ARPİİSSA – 276 fondunda saxlanılan materiallara əsasən deyə bilərik
    ki, Qırmızı Ordu tərə­findən Qarabağda o cümlədən Xocalıda bom­bardman zamanı
    yüz­lərlə ev dağıl­dı və dinc əhali qırıldı. Bu vaxt Nuru Paşa mü­qavimət
    göstərməyin mənasız olduğunu görüb Şuşanı tərk etdi. Lakin Qarabağda Sultanbəy
    Sultanov hələ də müqavimət göstərirdi. General Cavad bəy Şıxlinski, Sultan­bəy
    Sultano­va kömək üçün 8 min adam, 24 ədəd pulemyot, 10 ədəd top və külli
    miqdarda ləva­zimat göndərdi. ARPİİSSA – fond 1-də S.Sultanovun fəaliyyəti geniş
    şərh edilmişdir. Mənbədə göstərilir ki, [f. 276, s.2, i.129, v.57] S.Sultanovun
    dəstəsi Andranikin, Dronun ən güclü qoşun hissələrinə böyük itkilər vermiş və
    ermənilərin “Böyük Ermənistan” yaratmaq planlarını yarımçıq qoymuşdur. Yeri
    gəlmişkən onu da qeyd edək ki, S.Sultanovun qardaşı X.Sultanov 22 may 1920-ci
    ildə həbs edil­mişdi. Güclü müqavimətə baxmaya­raq, S.Sultanov da güclü, nizami
    XI Ordunun hücumu qarşısında aciz qaldı. Çünki, xalqının qədir­bilən, qeyrətli
    oğlu başa düşürdü ki, bombardmançı təyyarələrə mü­qa­vimət göstər­mək ağılsız­lıqdır.
    Bu döyüş minlərlə evin dağıl­masına, günahsız insan­ların məhvinə səbəb ola
    bilər. Odur ki, S.Sultanov 1920-ci il iyunun 14-də müqaviməti dayandırdı [f.1,
    s.85, i.89, v. 43]. Lakin Mikoyanın məxfi tapşırığı ilə S.Sultanova qəsd təşkil
    edildi. Xoş­bəxtlikdən atılan güllə onun başına yox, çənəsinə dəydi. S.Sultanov
    onu salamat buraxma­yacaqlarını başa düşüb Türkiyə­yə mühacirət etməli oldu.

    “Kommunist” qəzeti (rus
    dilində), 24 iyul 1920-ci il, 44-cü nömrəsində Qarabağ üsyanının o cümlədən
    Xocalıda baş verən üsyanın yatırılması ilə bağlı geniş məlumatlar dərc
    etdirmişdir. Həmin sənədə əsasən deyə bilərik ki, xalqımızın erməni
    daşnaklarına və yeni yaradılmış quruluşa qarşı mübarizə tarixində Qarabağ
    Fədailəri xüsusi yer tutmuşlar. Güclü, hərbi təlim görmüş, təpədən-dırnağadək
    silahlanmış erməni-rus birləşmiş nizami ordusu 1920-ci il iyunun 15-də hücum
    edib Qarabağdakı xalq üsyanlarını yatırdı. Həmin vaxt Q.G.Orconikidze V.İ.Le­ninə
    teleqram vurdu ki, “Qara­bağda qiyam ləğv edilib. Nuru Paşa başda olmaqla qiyam
    rəhbərləri qaçıblar” [ARPİİSSA, f.1, s.85, i.89, v.43].

    “Krasnıy Arxiv” jurnalı №5-də
    1936-cı il sayında yazırdı ki, “Qarabağ üsyanı yatırılan vaxt qoşqu
    ləvazimatları və atlarla birlikdə 8 top, 46 plamyot, döyüş materialları, tüfəng
    və plamyot olan çoxlu anbar Qırmızı Ordu tərəfindən ələ keçirilmişdir” [s.14].
    “Bakinskiy raboçiy” qəzeti isə 12 fevral 1923-cü il 42-ci nömrəsində Qarabağ
    üsyanının yatırılmasından, Qırmızı Ordunun əlinə 300-dən artıq at, 400 dağ
    batareyası və 2 min əsir keçməsindən bəhs edir. Rusiya Dövlət Hərbi Arxivində
    [f. 7940, s.2, i.80, v.49-50] saxlanılan ma­terial­larda da Qarabağ üsyanı o
    cümlədən Xocalıda baş verən 1920-ci il milli-müqavimət hərəkatı haqda kifayət
    qədər məlumatlar vardır. Doğrudur həmin mənbələrdə Qarabağ üsyanı o cümlədən
    Xocalıda milli müqavimət hərəkatı “qi­yam” adlandırılmış, üsyan rəhbərləri
    “Fitnəkar” kimi qiymət­ləndirsə də, buradakı mənbələr tariximizin şanlı
    səhifələrinin tədqiqi üçün mühüm əhəmiyyət kəsb etmişdir və edir.

    Beləliklə, Qarabağda və
    həmçinin Xocalıda xalqımızın ərazi bütövlüyü, azadlıq uğrunda apardığı
    milli-azadlıq mübarizəsi qan içində boğuldu. Azərbay­canlılar yaşayan kəndlər
    cəhənnəmi xatır­ladırdı. Bütün evlər yandırılmış və dağıdılmışdır. Xalq
    üsyanlarının məğlub olması səbəblərini araş­dırarkən Azərbay­canın başqa böl­gələrindən
    fərqli olaraq bölgədə özünəməxsus xüsusiyyətlərinin ol­masını aşkar edirik.
    Başqa ərazilərdən fərqli olaraq Qarabağ üs­yançıları həm ermənilərə qarşı ərazi
    bütövlüyü uğrunda, həm də qırmızı Ordu hissələrinə qarşı azadlıq uğrunda
    döyüşməli idilər. Bu isə qüvvələr nisbətini zəiflədirdi.

    “Kommunist” qəzeti 22 may
    1920-ci il 18-ci nömrəsində böl­gədəki üsyanın məğlubiyyət səbəblərindən birinə
    aydınlıq gətir­mişdir: Üsyanın gedişində milliy­yətcə erməni olan
    kommunistlərin öz silahları ilə birlikdə daş­nakların tərəfinə keçməsi faktları
    aşkar edilmişdir. Məsələn, 1920-ci ilin mayında 1200 erməni kommunisti onlara
    veril­miş tüfəng və patronları ilə birlikdə Nijdenin dəstəsinə qoşulmuşlar
    [283]. Bu da qüvvələr nisbətinin erməni və ruslar tərəfdə olmasına şərait
    yaratmışdır.

    Həm XI Qırmızı Ordu hissələri,
    həm də Dro, Nijde və Andrani­kin dəstələri uzun müddətli müharibələr
    apardıqları üçün böyük döyüş təcrübəsinə malik idilər. Bu isə müha­ribənin
    gedişində özünü büruzə verirdi.

    Üsyanın məğlub olması
    səbəbləri rusiya Dövlət hərbi
    Arxi­vində saxlanılan sənədlərdə öz əksini tapmışdır. Bun­lardan biri, bu
    günədək mətbuatda səslən­mə­yən, lakin böyük maraq kəsb edən səbəbdir. Sənəddə
    göstərilir ki, İrandan sərhədi keçərək qarətçiliklə məşğul olan quldur
    dəstələri də, bu dövrdə fəaliyyət göstərirdi ki, həmin dəstələr özlərini
    üsyançı kimi göstərirdilər. Üsyançı adı altında fəaliyyət göstərən quldur,
    qarətçi dəstələr əhalidə əsl üsyan­çılara inamı azaldırdı. Bu isə qüvvələr
    nisbətini azaldırdı… Eyni zamanda, Xocalı ərazisində bir-birilə düşmən­çilik
    edən qruplar fəaliyyət göstərirdi ki, bu da qüv­vələr nisbətini zəiflədir və
    üsyanın məğlub olmasına şərait yaradırdı [Rusiya Dövlət hərbi Arxivi, f.195,
    s.1, i.8. v.3-4].

    Ordunun texniki cəhətdən
    təchiz edilməsində də fərqlər müşa­hidə edilirdi. Adicə Qırmızı Ordu
    hissələrinin bom­bardmançı təyya­rələrdən istifadə etməsi, döyüşən Milli Ordunu
    psixoloji cəhətdən ruhdan saldı və məğlub olmasına şərait yaratdı.

    Bəhs edilən dövrdə erməni
    daşnakları Qarabağ bölgə­sinə xüsu­silə Xocalıya özlərinin xüsusi
    hazırladıqları “təb­li­ğatçı dəstələr” göndərdilər. Onlar ərazidə yaşayan ermə­niləri
    öz tərəflərinə çəkə bildilər ki, bu da daşnakların qüv­vələrini artırırdı. Eyni
    zamanda, 1828-ci ildən Qarabağa köçürülərək burada yaşayan ermənilər yerli
    şəraiti yaxşı bilir və daşnaklara bələdçilik edirdilər.

    Özlərinin gizli məqsədləri
    olan Qərb dövlətləri erməni daş­naklarından bir alət kimi istifadə etməyə başladılar
    və onları ərzaq, döyüş sursatı və silahla təmin etdilər. Həm də erməni
    daşnakları həmin dövlətlər tərəfindən beynəlxalq aləmdə dəstəklənirdilər.

    Azərbaycanlılar içərisində də,
    “yeni quruluşun ədalətli gələ­cə­yi”nə inanan qüvvələr var idi ki, onların
    üsyançıların tərəfində olmaması qüvvələr nisbətini azaldırdı.

    Tarixçi A.Steklov
    “Azərbaycanda Müsavat ordusu” (Bakı, 1920) adlı əsərində Qarabağ üsyanının
    məğlub olması səbəblərindən biri kimi onu göstərir ki, Müsavat ordusu
    (üsyançılar nəzərdə tutulur – N.M.) içərisində hərc-mərclik hökm sürürdü.
    Müəllifin qeyd etdiyinə görə 1920-ci ildə 5-ci Bakı Piyada Polkunda 1700 nəfər
    əsgərin adı olmasına baxmayaraq, Qarabağa gedəndə onlardan yalnız 700 nə­fəri
    qaldığı, 4-cü polkda isə 1500 qarşı 375 nəfər qaldığı qeydə alınmışdır. Bu isə
    qüvvələr nisbətinin Qırmızı Ordunun xey­rinə dəyişməsinə səbəb olurdu [s.
    67-69].

    1920-ci ildə Qarabağda o
    cümlədən Xocalıda baş vermiş üsyanın Gəncə, Zaqatala, Lənkəran, Naxçıvan üs­yan­ları
    ilə əlaqənin olmaması bu üsyanların müxtəlif vaxtlarda baş verməsinə,
    ayrı-ayrılıqda onların hər birisinin qırmızı Ordu hissələri tərə­findən
    asanlıqla məğlub edil­məsinə səbəb oldu.

    Üsyanı idarə etmək üçün vahid
    mərkəz yaradıl­mamışdı. Bu isə öz növbə­sində üsyanın müxtəlif vaxtlarda,
    plansız keçirilməsinə və kortəbiiliyin baş vermə­sinə, son nəticədə isə
    ümumxalq üsyanına çevrilməməsinə və məğlub olmasına gətirib çıxarmışdır.

    Bütövlükdə Qarabağda, o
    cümlədən Xocalıda baş ver­miş olan 1920-ci il xalq üsyanının qan içində
    boğulmasına baxmayaraq, çox böyük əhəmiyyəti ol­muşdur. Belə ki, bu üsyan yeni
    hakimiyyətə qarşı milli-azadlıq hərəkatının başlanğıcını qoyaraq onun ilk
    parlaq səhifəsini təşkil etdi. Eyni zamanda bölgəni işğal edən qüvvələr –
    erməni daşnaklarına və XI Ordu hissələrinə əyani sübut olundu ki, xalqımız öz
    azadlıq və ləyaqəti uğrunda mübarizə iqtidarına malik­dir. Üsyan yeni yaranmış
    hakimiyyəti sarsıdaraq, xalq hərəkatının gələcəkdə inkişafına təkan verdi.
    Üsyan nəti­cəsində bolşevik haki­miyyətinin siyasi böhranı daha da dərinləşdi.
    Xalqın qəzəbi aşıb daşırdı. Ermənilərin bolşevik hakimiyyəti ciddi təhlükə
    altında olduğundan, onlar ardıcıl olaraq azərbaycanlılara qarşı rep­res­siyalara
    əl atdılar. Min­lərlə dövlət məmurlarımız, ictimai-siyasi xadim­ləri­miz, nü­fuzlu
    elm adamlarımız, ümumiyyətlə, bütün namuslu və qey­rətli görkəmli şəx­siyyət­lərimizin
    bir hissəsi həbs edildi, sürgün edildi, istintaqsız və məhkəməsiz güllələndi,
    digər qismi isə vətənini tərk edib mühacir həyatı keçirməyə məc­bur edildilər.

    ARPİİSSA-nın 410-cu fondunda
    saxlanılan sənədlərdə 1920-ci il üsyanı, onun məğlub olma səbəbləri və
    nəticələri haqda müfəssəl məlumatlar vardır. Həmin sənədlərə istina­dən deyə
    bilərik ki, Azərbaycanı bütövlükdə öz müstəm­ləkə­sinə çevirən Rusiya, artıq
    daşnakların bölgədəki qarət­ləri, dağıntıları ilə barış­maq istəmirdi. Odur ki,
    Qızıl Or­dunun 1-ci, 2-ci, 3-cü, 4-cü, 177-ci, 178-ci polkları və 1-ci Qafqaz
    korpusu 1921-ci il iyulun 3-də general Nijdenin qoşunlarını məğlub etdilər.
    Nijde Qafan dağlarına çəkilib Miqridən İrana qaçdı [s.1, i.293, v.36]. Daşnak
    qoşunları məğlub olsa da, ermənilərin məkirli ərazi iddiaları hələ də davam
    edirdi. Bütövlükdə Qarabağda, o cümlədən Xocalıda vəziyyət əvvəlki kimi böh­ranlı
    olaraq qalırdı. Bütün bunlara baxmayaraq, üsyanların və onun rəhbərlərinin
    Azərbaycan xalqının istiqlal və azadlıq mübarizəsi tarixində çox mühüm yeri
    vardır. Onlar Azərbaycan xalında istiqlal ideyalarının hələ sönmədiyini, onun
    azadlıq uğrunda ölümə getmək əzmində olduğunu nümayiş etdirən hadisələr kimi
    tarixi­mizə daxil olmuşdur. Bu üsyanlar və müqavimət hərəkatı xalqımızın
    istiqlal arzusu ilə yaşayan sonrakı nəsillər üçün örnək rolunu oynadı.

    Azərbaycanda kənd
    təsərrüfatının sosialistcəsinə yeni­dən qurul­ması – kollektiv­ləşmə
    Respublikamızın 1920-1930-cu illər tarixinin ən dəhşətli səhifələ­rindən biri
    hesab edilir. Bu illər Qarabağın kən­dinin o cümlədən Xocalının tarixinə ən
    ağır, əzablı və dəhşətli dövr kimi daxil olmuşdur. 1920-ci illərdə sənayeləş­dirmədə
    baş verən yeniliklər kəndin ictimai-iqtisadi həyatında köklü dəyişik­liklər
    keçirilməsini də şərtləndirdi. Qarabağda, o cümlədən Xocalıda kənd təsərrüfatı
    pərakəndə vəziyyətdə idi və xırda fərdi təsərrüfatlar üs­tünlük təşkil edirdi.
    Bu sahədə yaranmış böhrandan çıxış yolunu Stalin kənd təsərrüfatını hər vasitə
    ilə kollektivləşdirməkdə görürdü. XV partiya qurultayı (dekabr 1927-ci il)
    xırda fərdi kəndli təsər­rüfatlarını birləş­dirməyi və onları iri kollektivlərə
    çevirməyi kənddə əsas vəzifə kimi qoymuşdu [1]. Qurultayda kooperasiyanın bütün
    forma­larının inkişaf etdirilməsi, yeni texnika əsasında təd­ricən tor­pağın
    elliklə becəril­məsinə keçilməsi nəzərdə tutulurdu. Kənd təsər­rüfatının
    kooperativ­ləşməsi haq­qında qərarda müddət, xüsusilə for­ma və üsulları barədə
    konkret vəzifələr müəy­yənləşdirilməmişdi. Qurultayın qolçomaqlar haqqında
    qərarında iqtisadi metodlarla on­ların istismar imkanlarını azaldan tədbirləri
    nəzərdə tutulurdu, hətta qeyd olunurdu ki kollektiv­ləşmə “ancaq zəhmətkeş
    kəndlilər tərə­findən razılıq olması şərti ilə” həyata keçirilə bilər.

    XX yüzilliyin 20-ci illərinin
    ikinci yarısından bu siyasət Qarabağda, o cümlədən Xocalıda həyata keçirilməyə
    başlandı. Kol­lektivləşmənin məna və mahiyyətini hələ tamamilə dərk etmə­miş,
    ona hazır olmayan Xocalı ərazisi üçün bu proses çox dəhşətli keçmişdi.

    Rusiyada başlamış bu proses
    Qarabağda, o cümlədən Xocalıda daha çətin həyata keçirilmişdi. Azərbaycan rəh­bərliyi
    o cümlədən Qarabağ və Qaryagin ali hakimiyyət orqanları “yarışmaq” prin­sipin­dən
    istifadə etmişdi. Mərkəz­dən müəyyən olunmuş müddətə görə hələ dörd il vaxtın
    qalmasına baxma­yaraq, Azərbaycan rəhbərliyi tələsərək qısa bir vaxtda elliklə
    kollektivləşməni başa çatdırmaq qərarına gəlmişdi. Həmin məqsədinə çatmaq üçün
    Xocalının yerli sovet, partiya orqanları zorakılıq yolu ilə kəndliləri kolxoz­lara
    toplamağa başlamışdılar. Bu məqsədlə iyirminci illərin ikinci yarı­sından
    kollektivləşmə həftəlikləri təşkil edilmişdi. Kolxoza könüllü gəlməyənləri
    məcbur edir, həbs edir, “kulu­ka” salır, hədələyir və digər inzibati tədbirlər
    həyata keçi­rirdilər [2]. Hətta Xocalının yerli hakimiyyət orqanları öz
    bölgələrini elliklə kollektivləşmə rayonları elan etmiş, geniş miqyasda kağız
    üzərində kolxozlar yaratmağa baş­lamışdılar.

    Xocalıda kollektivləşmə həyata
    keçirilərkən ən dəhşətli faciə­lərindən biri qolçomaqlara və onların
    tərəfdarlarına divan tutulması ilə müşayiət olunurdu. Sovet rejimi yaran­dığı
    gündən qolçomaqlara düşmən münasibət bəsləyirdi [3]. 1928-ci ildən sonra onları
    məh­dudlaşdırmaq və sıxışdırmaq siyasəti yürüdülürdü: onlara yüksək vergilər
    qoyulur, artıq taxılları zorla müsadirə edilir, muzdur sax­lamaq, torpağını və
    texnikasını icarəyə vermək məhdudlaşdırılırdı. Lakin kütləvi kolxoz hərəkatı
    başlandıqdan sonra elliklə kollek­tivləşmə əsasında qolçomaqları bir sinfi kimi
    ləğv etmək siyasətinə keçildi. Xocalıda yüzlərlə qolçomaq və varlı kəndli
    ailəsi məhv edildi və ya sürgün olundu. Bütün bunlarla yanaşı Xocalıda kollek­tivləşmə
    dinə, milli ənənə­lərə qarşı mübarizə ilə müşayiət olundu. Bu prosesdə çox
    yerlərdə məscidlər ya dağıdılır, ya da anbara, kluba, kitabxa­naya
    çevrilirdilər. Qadınların çadraları əlindən alınırdı.

    Xocalıda ehtiyatla həyata
    keçirilməsi nəzərdə tutulan siyasətin pozulması kəndlərdəki ciddi təsərrüfat
    çətinlik­lərini aradan qaldır­mağa mane olurdu. Kəndlilərin yoxsul, qismən də
    ortabab təbəqəsi iflas səviyyəsində idi. Bütün bunlar Xocalı ərazisinin
    əhval-ruhiy­yəsinə təsir edir, on­ların narazılığına, hətta kənd­lərdə sinfi
    mübari­zənin kəs­kinləşməsinə səbəb olurdu.

    Varlılar, mülkündən məhrum
    olmuş təbəqələr, sovet hakimiy­yətinə qarşı olan qüvvələr hələ də sovet
    üsul-idarəsini devirmək ümidində idilər. Onlar ağır təsərrüfat pozuntusu,
    əhalinin maddi vəziyyətinin ağırlaşması və keçən əsrin 20 illərinin ortalarında
    inzi­bati-amirlik orqan­larının fəaliyyəti ilə bağlı ölkənin daxili vəziy­yətində
    yaranmış siyasi böhrandan istifadə edərək, öz arzu və məq­sədlərini həyata
    keçirməyə cəhd göstərirdilər [5].

    Bu vaxt Xocalıda kəndli
    həyəcanları baş verirdi. Bu çıxış­lar rəsmi hakimiyyət orqanları tərəfindən
    “əksinqilab” kimi qiymət­ləndirilir və ya “siyasi quldurluq” hesab olunur­du.

    1927-1929-cu illər
    kollektivləşmə ərəfəsində Qaraba­ğın hər yerində o cümlədən Xocalıda varlı
    kəndlilərin, din xadimlərinin, AXC dövlət xadimlərinin kolxoz quruluşuna,
    hüquqlarının tapdalan­masına, əmlaklarının müsadirəsinə zo­ra­kı­­lıqlara,
    inzibatçılığa qarşı müqaviməti genişləndi. Bəhs olunan dövrdə Xocalıda milli
    müqa­vimət hərəkatı müxtəlif formalarda təzahür edirdi. Varlı kəndlilər ilk
    növbədə kolxoz quruluşu əleyhinə təbliğat-təşviqat aparır, narazı kəndliləri öz
    tərəflərinə çəkirdilər. ARPİİSSA-də saxlanılan sənəd­lərdən birində göstərilir
    ki, Qarabağın kəndlərində qolçomaqlar və din xadimləri kəndliləri öz ətrafında
    toplayaraq həmin kənddəki kolxozu dağıtmağa çalışmışdılar [10].

    Həmin Arxivin başqa bir
    vərəqində göstərilir ki, 1928-ci ilin sonlarında Xocalının kəndlərindən birində
    yeni yaranmış kolxozu dağıtmaq üçün qolçomaqlar kəndlilər və kolxozçular
    arasında belə bir fikir formalaşdırırdılar ki, dövlət kolxoz tarlalarından
    becərilən və yığılan bütün məhsulu alacaq, hər adama yalnız iki girvənkə məhsul
    saxlayacaqdır…[18]. Aclıq, yoxsulluq və qıtlıq
    1928-ci ildə son həddə çatmışdı... Xocalıda həmin ilədək süni surətdə yaranmış
    bütün kollektiv tə­sər­rüfatların dağılması ilə nəticələnmişdir. Lakin bölgəyə
    əlavə-yeni sovet işçi he­yə­tinin daxil olması ilə Xocalıdakı dağılan kolxozlar
    yenidən bərpa edilmişdir [6].

    1928-1929-cu illərdə
    mülkiyyətdən məhrum edilən­lə­rin müqa­vi­mət formala­rından biri də kənd
    təsərrüfatı alət­lərinin, xüsusən trak­torların sıradan çıxarılması, kolxoz ti­kililərinin
    yandırılması ilə mü­şayiət edilmişdir. Mənbə­lər­dən birində göstərilir ki,
    1929-cu il yaz əkini kampaniyası zamanı Xocalı ərazisində qolço­maqlar
    tərəfindən kənd təsərrüfatı maşın­la­rının, o cümlədən traktorların xarab edilərək
    sıradan çıxarıl­ması halları qeydə alınmışdır [20].

    Xocalıda qolçomaqların
    müqavimətinin güclənməsi Sovet haki­miyyətinin kənddə həyata keçirdiyi torpaq
    quruluşu tədbirlərinə maneə olmaqda da özünü göstərirdi. Çünki torpaq quruluşu
    siyasəti ilə yaxşı və məhsuldar torpaqlar varlı kəndlilərin əllərindən alınaraq
    kolxozların ixtiyarına verilirdi. Bu siyasət varlı kəndlinin iqtisadi mövqeyini
    kökündən sar­sıdır və onu sıxışdırırdı. Ona görə də torpağı əlindən alınan
    sahibkar, torpaq quruluşunun keçirilməsinə var gücü ilə mane olurdu. 1928-ci
    ilin yayında Xocalı ərazisində kollektiv təsərrüfatlarda yer quruluşu
    aparılarkən torpaq sahib­ləri bu işə mane olmuş və müqavimət göstər­mişlər
    [21].

    Qarabağın təbii şəraiti burada
    silahlı yolla müqavimət göstər­məyi şərtlən­dirirdi. Ərazinin əlçatmaz dağları,
    çətin keçilən yolları, çıxılmaz meşələri və sair silahlı dəstələrin
    fəaliyyətini şərtləndirirdi. “İttihad” və “Müsavat” partiya­ları xal­qın
    düşdüyü ağır vəziyyəti görür və 1927-1929-cu illər Qarabağ müqavimət hərəkatını
    dəs­təkləyir, onlara düz­gün məsləhətlər verirdilər. “Müsavat” Partiyasına
    Məmməd Əmin Rəsulzadə, “İttihad” Partiyasına isə Xosrov bəy Sul­tanov başçılıq
    edirdi [23]. Çox təəssüflər olsun ki,
    sovet tarix­şünas­lığında hər iki tarixi şəxsiyyət “müti qul”, “qanlı
    cinayətkar”, “vəhşi cəllad” kimi təqdim edilirdi. Çünki hər iki şəxsiyyət
    Azərbaycanın müstəmləkə əsarətini istəmir, döv­lətimizin müstəqilliyi, ərazi bü­tövlüyünü
    təqdim edir və buna çalışırdılar. Bütün bunlar isə rəsmi Moskvanı və onun müstəmləkələrə
    təyin etdiyi rəhbərləri qane etmirdi. Ona görə də hər iki qeyrətli Azəri-türk
    oğlunu xalqın gözündən salmaq üçün min-bir cəfəng qarayaxmalara məruz qoyur­dular.

    Sovet dönəmində Azərbaycan
    xalqına düşmən kimi təqdim edilən hər iki partiya İstanbulda bir araya gələrək
    “Azərbaycan Milli Komitəsi”ni təşkil etmiş­dilər [24]. Bununla yanaşı, Qafqaz
    regio­nunu əhatə edən, onların vətən­pərvər qüvvələrinin iştirakı ilə “Qaf­qaz
    Konfenderasi­yasının İstiqlaliyyət Komitəsi” adlı təşkilat yara­dılmışdır. Onu
    da qeyd edək ki, “Komitə”nin tərkibinə mülkədarlar, knyazlar, bəylər, xanlar,
    neft sənayeçiləri, din xadimləri, qolço­maq­lar, tacirlər daxil idilər [25]. Hər iki “Komitə” xalqları
    ümumi düş­mənə qarşı vahid cəbhədə birliyə çağırırdı. M.Ə.Rəsulzadə çıxış­larından
    birində göstərirdi ki, “İnsanpərvərlik və mədəniyyət naminə Avropa, Asiya və
    Amerika ictimaiyyəti və hökumətləri qüdrətli Zaqaf­qaziya Konfederasiyasının
    yara­dılması işinə kömək etmə­li­dirlər” ... [26]. Onların vahid bir məqsədi
    var idi: “Zaqafqaziyadan qırmızı inqilabı qovmaq, bölgəni dünya ilə ticarət
    apara biləcək əsas məntəqəyə çevirmək və bolşevizmin Şərqə yayılmasının
    qarşısını almaq” [27].

    Çox keçmədi ki, “Qafqaz
    Konfederasiyasının İstiqla­liy­yət Ko­mi­təsi” “Ukray­na xalqlarının Müdafiə
    Komitəsi” ilə birləşib “Qafqaz və Ukrayna xalq­larının Milli Müda­fiəsi” adlı
    təşkilat yaratdılar. Bütün yuxarıda adıgedən Komitə və Təşkilatların Parisdə
    nəşr edilən “Prometey” adlı aylıq jurnalları da var idi. Jurnalın səhifələrində
    “Qırmızı terrorun” mahiyyəti, SSRİ hökumətinin gizli məqsəd və məramı açıqlanır
    və bu bəladan xilas olmaq üçün xalqları birgə mübarizəyə səsləyirdi [28].

    “Müsavatçılar və İttihadçılar”
    Qafqaz və Ukrayna mühacirləri ilə birlikdə “Prometey” jurnalının nəşrində fəal
    iştirak etməklə bərabər, xüsusi orqana da malik idilər. Belə ki, onlar Parisdə
    “Yeni Qafqaziya” adlı qəzeti və “Azər­baycan” adlı jurnalı nəşr etdirib xalqın
    içərisində yayır­dılar. Onu da qeyd edək ki, İran və Türkiyə dövlətləri də
    sosializm bəlasının onların ölkələrinə yayılmaması üçün Azərbaycan mühacirləri
    ilə eyni cəbhədən Sovet rejiminə qarşı çıxırdılar [29]. Hətta, Təbrizdə
    “Müsavat Azərbay­canın bərpa edil­məsi” adlı komitə də yaradıl­mışdı ki, onun
    fəaliyyət proqramında islamın müqəddəsliyinin müdafiəsi, kəndliyə qarşı tətbiq
    edilən qeyri insani tədbirlərin dayan­dırılması xüsusi mülkiy­yətin
    toxunulmazlığı, yeni rejimin məhvi və onun yayıl­masının qarşısının alınması
    var idi [32].

    1927-ci ildən Qarabağda
    kollektivləşmənin ilk illərin­dən məs­cidlər dağı­dıldı, din xadimləri
    sıxışdırıldı, milli-adət-ənənələrimiz qadağan edildi, kolxoz quru­culuğunda
    əyintilər, səhvlər, zorakılıq, inzibatçılıq, qolçomaqlara, varlı və ortabab
    kəndlilərə qarşı çevrilmiş kobud, qeyri insani tədbirlər kənd­lilərin kütləvi
    narazılıqlarına səbəb oldu [30]. Belə bir şəraitdə Azərbaycan mühacirləri öz
    nümayən­dələrini Azərbaycana göndərir, qolçomaqlar, burjua ziyalı­ları, din
    xadimləri, bəylər, tacirlər, səlimçilərlə əlaqə yaradır və xalqı birgə mü­barizəyə
    istiqamətləndirirdilər. 1927-ci ilin aprelindən, Türkiyə və İran­dakı
    Azərbaycan mühacirləri sərhədləri keçib öz vətən­lərinə gəldilər. Onlar
    “Azərbaycan xalqına” müraciət edərək Sovet rejiminə qarşı silahlı çıxış etməyə
    çağırdılar. Müha­cirlər sərhədi keçdikdən sonra Qarabağın müxtəlif yerlərində
    gizli təşkilatlar yaratmağa başladılar [31]. Qarabağda ilk belə təşkilat
    Xocalıda da yaradılmışdı. İttihad­çılardan ibarət olan həmin təşkilat yerli
    qolçomaqlar, varlı və ortabab kəndlilər din xadimləri, keçmiş ziyalılarla əlaqə
    yaradaraq, onların öz xahişləri əsasında təşkilata daxil etdilər. Onların birgə
    qəbul etdiyi qərara əsasən 1927-ci il mayın 1-də Qarabağın qəza­larında üsyan
    qaldır­malı, Yevlax stansiyasını tutmalı və Bakı ilə əlaqəni kəsməli idilər
    [27]. Təşkilatın yerlərdəki dayaqlarının zəif­liyi, əhalinin bütöv­lükdə
    hamısının bu işə cəlb edilə bilməməsi, qüvvələr nisbətindəki uyğun­suzluq həmin
    üsyanın məğlub olması ilə nəticələndi. 1927-ci il aprelin 28-də Qarabağda
    fəaliyyət gös­tərən “İttihad” təşkilatının başçıları və üsyançıların ək­səriy­­yəti
    həbs edil­dilər. Lakin bütün bunlar üsyançıları sarsıtmadı. Onlar 1927-ci il
    mayın 15-də yenidən üsyan etsələr də məğlubiyyətə uğuradırlar [28].

    Bəhs etdiyimiz dövrdə Xocalıda
    Sovet rejiminə qarşı müqa­vimət göstər­məyin ən kəskin forması kiçik süvari
    qaçaq dəstələri ilə mübarizə aparmaq olmuşdur. Həmin dəstələrin tərkibi keçmiş
    bəylər, mülkədarlar, qolçomaqlar, varlı və ortabab kəndlilər tacirlər, yüz­başılar,
    din xadim­lərindən ibarət idi. Xocalının yerləşdiyi təbii-coğ­rafi mövqe qaçaq
    silahlı dəstələrinin geniş fəaliyyət göstər­məsini şərtləndirirdi. Həmin dövrdə
    Xocalıda baş verən silahlı milli-müqavimət hərəkatı qan içində çox amansızlıqla
    boğuldu. Müqa­vimət hərəkatı iştirakçıları həbs edildi. Bir hissə güllələndi
    digər bir hissə isə sürgün edildi. 1927-1929-cu illəri əhatə edən milli müqa­vimət
    hərəkatının məğlub olması səbəbləri üsyançılar arasında əlaqələrin zəifliyi,
    üsyanların qeyri-mütəşəkkili, Qarabağ erməni­lə­rinin Qırmızı Ordu tərəfindən
    döyüşməsi, üsyançıların hərbi cəhət­dən, xüsusilə silahlanma cəhətdən qarşı
    tərəfə nisbətən zəif olması ilə bağlı olmuşdur [33]. Xocalıda baş verən
    1927-1929-cu il milli-müqavimət hərəkatı məğlub olmasına baxmayaraq xalqımızın
    müstə­qillik ideyalarının hələ də sönmədiyini, gələcək nəsillər üçün örnək
    olduğunu nümayiş etdirdi.

    Qeyd edək ki, kənd
    təsərrüfatının kollektivləşməsinin ikinci mərhələsi 1930-cu illəri əhatə etmiş
    və Xocalının tarixinə ən ağır, əzablı və dəhşətli dövr kimi daxil olmuş, kolxoz
    quruculuğunda yol verilən səhvlər, zorakılıq, qolçomaqlara, varlı və ortabab
    kəndlilərə qarşı çevrilmiş kobud tədbirlər kənd­lilərin narazılığına səbəb
    olmuş, bölgədə sovet rejiminə qarşı kütləvi xalq üsyanları baş vermiş, lakin
    sovet hərbi hissələri tərəfindən çox qəd­darlıqla yatırılmış kütləvi
    repressiyalar, sürgünetmə, soy­qırımı tətbiq edilmiş kənd təsərrüfatı zorakılıq
    yolu ilə kollektiv­ləşdirilmişdi.

    Keçən əsrin iyirminci
    illərinin ikinci yarısından Qara­bağda o cümlədən Xocalıda sosializm
    ideyalarının əməli olaraq reallaşdırıl­ması məqsədilə xalq təsərrüfatının bütün
    sahələrinin sosialistcəsinə yenidən qurulmasına baş­landı. Yenidənqurmanın
    başlıca istiqamət­ləri sənayeləşdirmə, kol­lektivləşdirmə və bolşevizmin
    ideologiyasına xidmət edən mədəni quruculuq idi ki, bununla Moskva planlaş­dırmada
    və idarəçilikdə sərt mərkəzləşdirmə və kommunist par­tiyasının şəriksiz
    ağalığını bərqərar etmək niyyətində idi. Kollektiv­ləşdirmə Xocalıya ən ağır,
    əzablı və dəhşətli bir dövr kimi daxil olmuş və Vətənimizin tarixinin ən
    dəhşətli səhifələrindəndir. Çünki, həmin dövrdə sovet və partiya orqanları
    zorakılıq yolu ilə kəndliləri kolxozlara toplayır, kolxozlara daxil olmaq
    istəməyənlər məcbur edilir, həbs edilir və sürgün edilirdilər.

    XX yüzilliyin iyirminci
    illərinin axırlarından mərkəzin irəli sürdüyü yeni siyasi xətt Qarabağın hər
    yerində, o cümlədən Xocalıda əhalinin böyük bir hissəsinin nara­zılığına səbəb
    olmuş və bu da bölgədə sovet hakimiyyəti, kollektiv­ləşdirmə əleyhinə
    üsyanlarla nəti­cələnmişdir. Kol­lektivləşmə siyasətinin ilk illərində qolçomaq­larla
    bağlı heç bir göstəriş verilməmişdi. Lakin 1930-cu il yanvarın 11-də “Pravda”
    qəzetinin “Qolçomaqları bir sinif kimi ləğv etmək günün vacib məsələsidir” adlı
    baş məqaləsindən sonra kənddə varlı təbəqəyə qarşı repressiyaların
    genişlənməsinə rəvac verilmiş oldu [41].

    Artıq həmin vaxtdan qolçomağı
    “yer üzündən silmək” fikri formalaşdı. Qolçomaqların bir sinif kimi ləğv etmək
    siyasətinin kon­kret üsul və yolları ÜİK(b)P MK-nın 30 yanvar 1930-cu il
    tarixli “Elliklə kollektivləşmə rayon­larında qolço­maq təsərrüfatlarının ləğv
    edilməsi tədbirləri haqqında” qərarında göstəril­mişdir. Qərarda, varlı
    kəndlini kollektivləş­mənin qatı düşməni kimi güllələnməsi, sürgün edilməsi
    kimi tədbirlər göstərilmişdi. Bu dövrdə yoxsulları varlı kəndlilərə qarşı
    qoyur, onlar arasında düşmənçiliyi qızışdırırdılar [42]. Bu siyasət ağır faciə­lərə
    gətirib çıxardı. Eyni zamanda, əhalinin şəxsi təsərrüfatında olan hər şeydən
    vergi alınırdı ki, bu da kütləvi narazılıq yaradırdı. Apardığımız
    araşdırmalardan məlum olur ki, 1930-cu illə müqayisədə 1931-ci ildə Xocalıda
    qolçomaq təsər­rüfat­ların sayı 50 faiz azalmışdı [43]. Onlar gəlirlərinin 100
    faizini vergi kimi verirdilər. 1930-cu il fevralında “Qolçomaq
    təsərrüfatlarının özbaşına köçməsinin və onların əmlak­larının satılmasının qadağan
    edilməsi haqqında” qərardan sonra Xocalıda özba­şına köçən və əmlakını satan
    varlı kəndlinin əmlakı müsadirə olundu və kolxozlara verildi [44]. Bu tədbir
    praktik olaraq qolçomaqların bir sinif kimi ləğvinə yönəlmişdi. Əmlakı əlindən
    alınan varlı kəndli etiraz olaraq mal-qaranı gizli yolla kəsməyə başladı. Lakin
    Azərbaycan XKS “Azərbaycan SSR-də heyvanların gizli kəsilməsinə qarşı mübarizə
    haqqında qərar qəbul etdi [45]. Bütün bu və ya digər tədbirlər Xoca­lıda
    heyvandarlıq təsər­rüfatına böyük zərbə vurdu və kütləvi aclığa səbəb oldu”.

    Belə bir vəziyyətdə
    kollektivləşməyə qarşı gizli və açıq yolla müqavimət hərəkatı genişləndi.
    Qolçomaq fəallarının məhv edilməsi məqsədilə 2 fevral 1930-cu ildə Baş Dövlət
    Siyasi İdarəsi “Qolço­maqların ləğv edilməsi və onların əksinqilabçı
    hərəkətlərinə zərbə endirilməsi” qərarını qəbul etdi və bundan sonra onların
    kütləvi sürgününə başlandı [12]. Ağır vergilər, müsadirəçilik kompaniyası,
    sürgünlər aclıq, yoxsulluq Xocalıda xalqın sovet rejiminə və kol­lektivləşməyə
    qarşı kütləvi müqavimət hərəkatına səbəb oldu. 1930-cu ilin birinci yarısında
    Xocalının kolxozlarında qolçomaqlar və onların tərəfdarları tərəfindən sovetləş­məyə
    qarşı 20-dən çox akt törədilmiş və hətta kolxoz quruluşu təşkilatçıları
    əleyhinə terror fəaliyyəti də güclənmişdi. Xüsu­si olaraq, Xocalıdakı Qaçaq
    hərəkatı yeni cəmiyyət üçün çox təhlükəli idi. Ona görə də, Mərkəz ciddi
    tədbirlər həyata keçirdi. Belə ki, 25 fevral 1930-cu ildə ÜİK(b)P Siyasi
    Şurası, “Geri qalmış milli rayonlarda kollektivləşmə və qolço­maqlara qarşı
    mübarizə haqqında” xüsusi qətnamə qəbul etmiş və bütün respub­likalara
    qolçomaqların dərhal tutulub islah düşərgə­lərinə göndərilməsi tapşırığı
    verildi [47]. Həyata keçirilən kütləvi sürgünlər heç də xalq hərə­katının
    qarşısını ala bilmədi. Əksinə 1931-ci ildə Qarabağda antisovet üsyan­ları geniş
    vüsət aldı.

    “RK(b)P və milli məsələ
    (1928-1933) (I kitab, Moskva, 2005)” adlı mənbədə “İranla sərhəd rayonlarında
    siyasi vəziyyət haqqında” tərtib edilmiş arayışda göstərilirdi ki, sərhəd
    ərazilərdə müxtəlif millətlərin nümayəndələri yaşa­yırdılar. İranla sərhəd
    ərazilərdə mühacir qruplar “Müsavat” və “İttihad” partiyalarının üzvləri dəstə­lər
    şək­lində sərhədi keçərək müqavimət hərəkatını dəstəkləyir, çox hallarda onları
    istiqamətləndirirdilər. 1930-cu ildə “Müsa­vat” parti­yasının başçılarından
    olan Mirzəbala Məm­mədov, Sultan bəy Sulta­novla əlaqə yaradaraq Azərbay­canda
    “Azərbaycan milli mərkəzini” yaratmış və xalqı, hüquq­larının bərpası üçün
    birgə mübarizəyə çağırmışdır. Onlar, “biz kiminsə köləsi ola bilmərik”,
    “Azərbaycan azər­baycanlılar üçündür” şüarını irəli sürmüşdülər. Lakin bu
    təşkilat sovet hakimiyyəti orqanları tərəfindən qısa bir müddətdə dağıdıl­mışdır.
    Bakı Baş Məxfi Siyasi İdarədən Moskvaya verilmiş 1930-cu il “arayış”ında bildirilirdi
    ki, 1930-cu il ərzində Azərbaycanın bir sıra ərazilərində, o cümlədən Xocalıda
    kollektivləşmə zamanı yol verilən nöq­sanlar nəticəsində kütləvi silahlı
    üsyanlar baş vermiş və bu üsyanlarda yalnız kasıb və ortabablar deyil, həmçinin
    bəzi sovet işçiləri, partiyaçılar, komsomolçular da iştirak etmiş­dilər.

    Mərkəzin keçirdiyi güclü hərbi
    əməliyyat nəticəsində Xocalıda 1930-cu ildə baş verən üsyan qəddarlıqla
    yatırılır və hətta üsyanda iştirak edən kəndlər yan­dırılır, yerli əhali bir
    növ soyqırıma məruz qalırdı. Hətta, araşdırmalardan mə­lum olur ki, bəhs olunan
    dövrdə güllələnmiş, yandırılmış insanlar arasında körpə uşaqlar da olmuş­dur.

    ARPİİSSA-də saxlanılan
    sənədlərdən birində göstərilir ki, bü­töv­lükdə Qara­bağda, o cümlədən Xocalıda
    baş verən üsyanlar Azər­baycan rəhbərliyini narahat etmiş və “kolxoz
    quruluşundakı əyintilər və səhvlər” AK(b)P-nin X qurul­tayında (31 may – 4 iyul
    1930-cu il) təhlil edilmiş və onlar öz səhvlərini AK(b)P MK-nın birinci katibi
    N.F.Qikaloya hesa­bat məruzəsində bu cür ifadə etmişdilər: “Biz Azərbay­canda
    kollektivləşdirmə işində bir sıra kobud səhvlər burax­mışıq… həmin səhvlər
    təkcə yerli partiya təşkilat­larının səhvləri de­yil, bizim rəhbərliyin, yəni
    AK(b)P MK-nın səhvləridir…. Azərbay­canda yol verilmiş səhvlər Sovet İttifa­qında
    birinci yerdə dayan­mışdır… Yoxsul və ortabab kəndlilərə kobud münasibət
    zəhmətkeş kəndlilərə də sirayət etmiş və onları bir cəbhədə birləşdirmişdir”
    [f.1, s.74, i.300, v.84, 125].

    Kollektivləşdirmə hərəkatı
    kəndin bütün təbəqələrinin mənafe­yinə toxunur, öz əmlaklarını, mənliyini və
    varlığını qoruyub saxla­maq uğrunda müqavimət göstərən qolçomaq­larla qəti
    döyüş başlan­mışdı. Qarabağda qolçomaqlar sovet hakimiyyətinə qarşı mübarizə­nin
    bütün formaların­dan istifa­də edirdilər.

    1931-ci ildə də Qarabağda, o
    cümlədən Xocalıda sovet rejiminə və kollek­tivləşməyə qarşı kütləvi müqavimət
    hərə­katı davam etmiş­di. Təkcə 1931-ci ildə Qarabağda kollek­tiv­ləşməyə qarşı
    15 qaçaq dəstəsi mübarizə aparırdı. Qarabağda qaçaqlıq edənlərin sayı iki minə
    yaxın idi. Lakin əvvəlki illərdə olduğu kimi 1931-ci ildə də sovet hakimiyyəti
    orqan­ları bu hərəkatı hərbi hissələr vasitəsilə çox amansızlıqla yatırmışdır.
    1931-ci il Qarabağ əməliyyat­larında ələ keçiril­miş 694 nəfərin 195 nəfəri
    güllələnmiş, 156 nəfəri cəza düşər­gələrinə, 343 nəfəri isə Sibirə, Qazaxıs­tana
    sürgün olunmuş­dur [48].

    Bütün otuzuncu illər ərzində
    Xocalıda kollektiv­ləş­məyə və sərt sovet rejiminə qarşı milli-müqavimət
    hərəkatı davam etmişdi. Lakin Moskva, qolçomaq­lara qarşı mübarizə məq­sədilə
    ciddi qərarlar qəbul etmiş və qolçomaqların bir sinif kimi məhvini
    reallaşdırmışdır. Belə ki, ÜK(b)P Siyasi Büro­sunun “Zaqafqaziyadan
    qolçomaqların sür­gün olun­ması haqqında” 23 aprel 1933-cü il qərarı [49],
    “Azər­bay­canda antisovet elementlərin sürgün olunması haqqında” 23 dekabr
    1934-cü il qərarı [50], “Qolçomaqlar və antisovet element­lərin rep­ressiyasına
    dair” SSRİ Daxili İşlər Komis­sarlığının 30 iyun 1937-ci il, 00447 №-li “Əmri”
    ilə Azər­bay­canda o cümlədən Qarabağda və Xocalıda on minlərlə insan güllələn­miş,
    həbs edilmiş, respublikadan kənara sürgün edilmişlər [50]. Dəhşətli soyuq,
    aclıq və xəstəliklər nəticəsində sürgün olunmuş azərbaycanlılar ailəliklə və
    bütövlükdə nəsillikcə məhv olurdular. Sağ qalan “xalq düşməni və vətən xain­ləri”
    üçün isə həyat əsl cəhənnəmə çevrilmişdi. Ümumiyyətlə, elliklə
    kollektivləşdirmə illərin­də baş verən hadisələr, çıxışlar kəndlilərin istər
    fəal, istərsə də passiv müqaviməti qolço­maqların sinfi müba­rizəsi kimi qələmə
    verilmiş, sosializmdə “sinfi mübarizənin” güclən­məsi pərdəsi altında
    Azərbaycanın bütün kənd rayonlarında o cümlədən Xocalıda soyqırıma bənzər ağır
    cinayətlər törə­dilmişdi.

    Beləliklə, Xocalıda baş verən
    otuzuncu illər xalq üs­yanları güclü sovet hərbi hissələri tərəfindən çox aman­sızlıqla
    yatırıldı. Üsyanların məğlub olması səbəbləri – təşkilati və əməli cəhətdən
    üsyançılar arasında əlaqələrin, vahid rəhbər­liyin olmaması, əks tərə­fin
    hərbi-texniki cəhət­dən üstünlüyü, beynəlxalq şərait, erməni millətçilərin bu
    soyqırımda da XI Qırmızı Ordu ilə eyni cəbhədən çıxış etməsi, bütövlükdə yerli
    dinc əhalinin hamılıqla üsyançıların tərəfində olmaması ilə bağlı olmuşdu.
    Üsyanın məğlub olma­sına baxmayaraq xalqı­mızın azadlıq və istiqlal müba­rizəsi
    tarixində çox mühüm yer tutmuşdur. Xocalı üsyanları Azərbaycan xal­qının
    istiqlal ideyalarının hələ sönmədiyini, onun azadlıq uğrunda ölümə getmək
    əzmində olduğunu nümayiş etdirən hadisələr kimi tariximizə daxil olmuşdur.

    Beləliklə, keçən əsrin 30-cu
    illərinin sonlarında Xocalıda mər­kəzin planına uyğun inzibati-amirlik və
    zorakılıq yolu ilə kənd təsərrüfatının kollektivləşməsi başa çatdı və əzablı
    əmək düşərgəsini xatırladan kolxozlar kənd təsər­rüfatı məhsulla­rının
    istehsalçısına çev­rildi. Xalqımızın ağır zəhməti ilə isteh­sal olunan strateji
    kənd təsərrüfatı məhsul­ları isə gizli və açıq yollarla Ermənistana və Ru­siyaya
    daşınır, əhalinin kənd təsər­rüfatı məhsullarına olan tələbatını ödəməklə
    yanaşı, sənayeni canlandıra bilən xammal mənbə­yinə çevrildi.
    Xəbər sayılacaq dərəcədə ciddi hadisələri çəkib bizə göndərin yayımlayaq.

    WhatsApp'dan göndər

    BölməÜmumi
    KateqoriyaSiyasət
    Yerləşdirdi
    Yerləşdirildi3 il öncə
    İzlənib52 dəfə
    XOCALIDA SOVET REJİMİNƏ KOLLEKTİVLƏŞMƏ ƏLEYHİNƏ MİLLİ MÜQAVİMƏT HƏRƏKATI ÜSYANLAR 1920 1930 cu illər

    Maraqlı gələ bilər
    0
    54
    55
    22
    46